Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
  ID: 555688

Tunel kolejowy pod górą Wronka



Budowa
1874
 
Tunel znajduje się pod zachodnim zboczem wzgórza Wronka (458 m n.p.m.) w środkowo-zachodniej części Obniżenia Bystrzycy Kłodzkiej na wschód od miejscowości Długopole Zdrój między miejscowościami Długopole Dolne, a Długopole Zdrój (między stacjami Bystrzyca Kłodzka Przedmieście a Długopole Zdrój) na linii kolejowej nr 276 Wrocław - Międzylesie. Tunel kolejowy o długości 360 m, łukowy o promieniu krzywizny wynoszącym 380 m, stopowy, ...
Tunel znajduje się pod zachodnim zboczem wzgórza Wronka (458 m n.p.m.) w środkowo-zachodniej części Obniżenia Bystrzycy Kłodzkiej na wschód od miejscowości Długopole Zdrój między miejscowościami Długopole Dolne, a Długopole Zdrój (między stacjami Bystrzyca Kłodzka Przedmieście a Długopole Zdrój) na linii kolejowej nr 276 Wrocław - Międzylesie. Tunel kolejowy o długości 360 m, łukowy o promieniu krzywizny wynoszącym 380 m, stopowy, jednokomorowy, dostosowany do ruchu pociągów po dwóch torach, wydrążony pod wzgórzem (458 m n.p.m.) w 1875 roku. Wlot tunelu położony jest na wysokości około 389 m n.p.m., a wylot na poziomie około 388 m n.p.m. Maksymalna głębokość tuneli od powierzchni wynosi około 36 m. Tunel wykonano w obudowie murowej z łamanego kamienia. Kształt tunelu eliptyczny o wysokości około 7,60 m i szerokość około 7,80 m. W ociosach tunelu wykonano wnęki ucieczkowe i rewizyjne układu odwadniania. Portale wlotów do tunelu wykończono w obudowie kamiennej z klińców, mur nad portalem tunelu zakończono charakterystycznym dla tego tunelu kamiennym płotkiem. Górnośląskie Towarzystwo Kolejowe 7 lipca 1869 roku otrzymało koncesję na budowę szlaku Wrocław — Kłodzko — Międzylesie. Pierwsze prace ziemne rozpoczęto na przełomie lat 1870-1871. Głównym warunkiem oddania szlaku do ruchu było wydrążenie tunelu, w okolicy Barda i Długopola, w miejscach wąskiego przełomu rzeki Nysy Kłodzkiej. Okres wojny prusko-francuskiej nie sprzyjał szybkiej realizacji przedsięwzięcia. Władze i opinia społeczna zainteresowane były wydarzeniami militarnymi i politycznymi. Opóźnienia w pracach wynikały również ze skomplikowanych problemów techniczno-geologicznych, zwłaszcza z przeprowadzenia linii kolejowych w miejscu wąskiego przełomu rzeki. Tunel w Długopolu oddano do użytku 2 września 1875, w dniu uruchomienia odcinka kolei z Bystrzycy Kłodzkiej do Międzylesia. Przy wykonywaniu portali i pracach kamieniarskich w tunelu zatrudnieni byli kamieniarze z Włoch. Za Wikipedią.
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1910-1920
    komentarze: 0
    Tunel kolejowy pod górą Wronka oraz pociąg z lokomotywą http://dolny-slask.org.pl/4598676,foto.html
  • Data: 1931
    komentarze: 0
    Przystanek kolejowy w Długopolu Zdrój.
  • Data: 1991
    komentarze: 0
    Dworzec w trakcie przebudowy. Wskutek elektryfikacji tego odcinka ...
  • Data: 1991-08-24
    komentarze: 0
    Stacja PKP Długopole-Zdrój.
  • Data: 2007-01-03
    komentarze: 0
    Tunel kolejowy w Długopolu od południa.
  • Data: 2007-04-21
    komentarze: 0
    Tunel kolejowy w Długopolu-Zdrój.
  • Data: 2013-07-31
    komentarze: 0
    Tunel kolejowy o długości 360 m, łukowy o promieniu krzywizny ...
  • Data: 2013-07-31
    komentarze: 0
    Górnośląskie Towarzystwo Kolejowe 7 lipca 1869 roku otrzymało ...
  • Data: 2013-07-31
    komentarze: 0
    Górnośląskie Towarzystwo Kolejowe 7 lipca 1869 roku otrzymało ...
  • Data: 2013-07-31
    komentarze: 0
    Przy wykonywaniu portali i pracach kamieniarskich w tunelu zatrudnieni ...
  • Data: 2013-07-31
    komentarze: 0
    Przy wykonywaniu portali i pracach kamieniarskich w tunelu zatrudnieni ...
  • Data: 2013-07-31
    komentarze: 0
    Tunel od strony północnej (od strony Bystrzycy).
  • Data: 2013-07-31
    komentarze: 0
    Fragment tunelu od strony stacji.
  • Data: 2013-07-31
    komentarze: 7
    Do czego służy taka wnęka, pytam speców.
  • Data: 2013-07-31
    komentarze: 0
    Wylot tunelu od strony północnej.
  • Data: 2013-10-14
    komentarze: 4
    Tunel kolejowy pod górą Wronka.
  • Data: 2013-10-14
    komentarze: 0
    Pociąg odjeżdżający z przystanku Długopole Zdrój i znikający w ...
  • Data: 2013-10-14
    komentarze: 0
    Zaplecze komórkowe mieszkańców budynku stacyjnego przy tunelu.
  • Data: 2021-05-31
    komentarze: 1
    Koleje Dolnośląskie kursują regularnie. Ten skład, jak widać, ...

Tunel kolejowy pod górą Wronka na innych fotografiach
  • 1936
  • 1916